Lokomotivy

Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv, vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp. Na trati Chotětov – Skalsko proběhly její náročné provozní zkoušky a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do svého odstavení v roce 1972. Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Nyní je po opravě opět provozní.

Parní lokomotiva 313.901Dvojčitá tendrovka s celosvařovaným rámem a kotlem. Zástupce lokomotivní typové řady 1435 CS 400, které byly vyráběny v ČKD v letech 1952 až 1957. Vyrobeno bylo celkem 35 kusů. Lokomotiva výrobního čísla 3623 byla vyrobena v roce 1957. Dodána byla do cukrovaru Brodce nad Jizerou, kde obsluhovala 7 km dlouhou a sklonově náročnou vlečku vycházející ze stanice Chotětov. V roce 1977 byla odstavena z provozu a o dvanáct let později byla získána do sbírky Steam Clubem Praha. Poté byla lokomotiva opravena do provozuschopného stavu a znovu vyjela vlastní silou v roce 1993.

Dvojčitá tříspřežní tendrovka na sytou páru. Zástupce lokomotivní typové řady 1435 CS 500, které vyráběla plzeňská Škodovka podle německé dokumentace. Vyrobena byla v roce 1950 pod výrobním číslem 2475 a sloužila na vlečce ZVIL Plzeň. V 60. letech byla prodána Chemickým závodům v Sokolově. Roku 1986 získalo lokomotivu Vlastivědné muzeum Nymburk, deponována byla v místním depu. Později byla převezena do Prahy. Po příjezdu do deponie na Zlíchově byla lokomotiva doplněna chybějícími součástkami a nyní je tak zcela kompletní. Zároveň byla opravena do vystavovatelného stavu, což obnášelo opravu laku a vytvoření popisů.

Dvojčitá tříspřežní tendrovka na přehřátou páru. Zástupce lokomotivní typové řady 1435 CP 600. Lokomotivu si objednaly dne 18. května 1954 Chemické závody Sokolov u lokomotivky ČKD Sokolovo n.p. v Praze. Lokomotiva byla dodána v roce 1956 pod výrobním číslem 3676, a to za 407 417 Kčs.  Technicko-bezpečnostní zkouška se uskutečnila na trati Praha-Libeň Horní nádraží - Praha-Běchovice. Z pravidelného provozu byla odstavena roku 1979. Následně byla převezena do depa v Sokolově, kde měla tvořit pomník. To se však nestalo a v roce 1993 se dostala do Velkého Března a později na Zlíchov.

Lokomotiva T 203.0531Dvounápravová rámová lokomotiva, která byla vyrobena v závodě MAŠ (Mašinostroitělnyj zavod Kaluga) v dřívějším Sovětském svazu. Lokomotiva je poháněna řadovým šestiválcovým motorem Barnaul U 1 D 6-250 TKS 3, který je spojen s hydromechanickou převodovkou GTK 2. V zadním sníženém představku je umístěna nádrž. Z výrobního závodu odjížděly v oranžovém nátěru s červeným rámem a hnědým zábradlím. Do ČSR byly dodávány od roku 1979 až přibližně do roku 1981, a to v počtu více než 50 ks. V současné době je plně provozní, ale bohužel bez průkazu způsobilosti.

Lokomotiva reprezentuje nejnižší výkonovou kategorii motorových lokomotiv z ČKD. Hlavní oblastí použití je doprava v průmyslových závodech a posun v malých železničních stanicích, kde není možné ve větší míře provádět opravy a údržby lokomotiv. Dosazen byl automobilový naftový motor Tatra 111 A. Jednoduchá obsluha, nenáročná údržba a dobré trakční vlastnosti předurčily tento pro velkou sériovou výrobu. Od roku 1957 do 1962 bylo vyrobeno 835 lokomotiv, které si objednaly ČSD, průmyslové podniky v ČSR, ale byly exportovány též do Egypta, Iráku, Indie, Číny, Albánie, SSSR a dalších zemí. Lokomotiva pochází z vlečky ČKD Naftové motory Praha-Smíchov.

Lokomotivu jsme odkoupili v roce 2013 z vlečky společnosti Chart Ferox v Děčíně.


 

 

 

 

Lokomotivu jsme zakoupili v roce 2005 z vlečky společnosti Pivovary Staropramen v Praze Radotíně. Jedná se o areál původní Prefy Radotín, který společnost využívá jako mezisklad. Veškerá distribuce probíhá silniční dopravou. Novější provedení kabiny strojvedoucího a rámu. V současné době probíhá její kompletní oprava, včetně provedení nového laku.

 

 

 

Stroj s číslem 5347, které je zároveň jeho výrobní číslo, jsme získali z vlečky cukrovaru v Ratboři. Vyroben byl v roce 1961. Po vyrobení byl dodán do Německa, později byl prodán zpět do Československa.

 

 

 

Pochází  z vlečky společnosti Betonika v Lužci nad Vltavou. 

 

 

 

 

 

Nejstarší lokomotiva typu T 211.0 v našem vozovém parku. Původní provedení kabiny, rámu a přední masky kapoty. Jejím posledním působištěm byla vlečka společnosti TONASO Holding v Neštěmicích. V současné době je vyhrazena pro posun ve výtopně. 

 

 

 

 

Motorová lokomotiva T 212.0015Lokomotivní řada T 212.0 vychází z původní řady T 211.0. Dosazen byl novější motor Tatra 930-51 (dvanáctiválcový vzduchem chlazený) a z důvodu snížení hlučnosti byly provedeny úpravy kabiny strojvedoucího. Dosazením balastu se zvýšila hmotnost na 24 t. Prototyp lokomotivy T 212.0 byl vyroben v ČKD v roce 1961, sériová výroba probíhala mezi roky 1966 a 1971. V rámci programu industrializace Slovenska byla sériová výroba předána z ČKD do TSM Martin. Celkem bylo vyrobeno 382 lokomotiv, 74 ks pro rozchod 900 mm. Dodány byly Severočeským hnědouhelným dolům pro provoz v okolí Sokolova.

Rosnička T334.0525Stroj s pořadovým číslem 525 pochází z první výrobní série této řady, která byla vyráběna v ČKD Sokolovo v Libni. Lokomotivy z pozdější série byly postupně vyráběny v závodech TATRA Smíchov, SMZ Dubnica nad Váhom a v TSM Martin. Lokomotivu jsme zakoupili na jaře roku 2015 a v létě téhož roku byla převezena na Zlíchov. Zde se zařadila mezi již dříve získané lokomotivy T334.0647 (vyrobena v Tatře Smíchov) a T334.0944 (vyrobena v TSM Martin). 

 

Lokomotiva T 334.0647Je určena především pro lehkou posunovací službu a pro dopravu lehkých nákladních vlaků na sklonově nenáročných tratích. Lokomotiva je kapotová s vyvýšenou kabinou strojvedoucího. V přední delší kapotě je instalován dvanáctiválcový naftový motor a dvouměničová převodovka. V zadní kapotě jsou umístěny vzduchojemy, chladící blok a naftová nádrž. Lokomotiva je rámová se třemi dvojkolími. Své uplatnění našly nejen u ČSD, ale hlavně v průmyslových podnicích v ČSSR a také například v NDR a Rumunsku. S rozchodem 1676 mm a v modrém barevném provedení byly dvě lokomotivy exportovány do Indie. 

Lokomotivy řady T334.0 byly u nás postupně vyráběny v ČKD v Libni a smíchovské Tatře. Následně se výroba přesunula do Slovenských metalurgických závodů (SMZ) Dubnica nad Váhom a nakonec do TSM Martin. Lokomotiva T 334.0944 je zástupcem slovenské výroby. Oproti lokomotivám vyrobeným v ČKD a Tatře měly slovenské lokomotivy některé odlišnosti. Mezi ty nejvíce viditelné patří nepatrně jiné provedení dveří na čelech a bocích kapot. Nově byly opatřovány moderními nárazníky obdelníkového tvaru. Lokomotivu jsme zakoupili v roce 2009 z vlečky společnosti Intermont v Dalovicích. Probíhá její zprovozňování.

Lokomotiva T 444.0078Lokomotiva T 444.0078 byla vyrobena v roce 1964 v TSM Martin. Lokomotivy této řady byly určeny pro posun a traťovou službu na vedlejších tratích. Lokomotiva je opatřena přeplňovaným dvanáctiválcovým motorem ČKD K 12 V 170 DR 3. série o výkonu 700k. Přenos výkonu je hydrodynamický s tříměničovou převodovkou ČKD H 650 LR, z níž je výkon přenášen na dvojkolí otočných podvozků kloubovými hřídeli. Lokomotiva T 444.0078 dosloužila u ČSD počátkem osmdesátých let v depu Valašské Meziříčí, odkud byla prodána na vlečku JZD Slušovice v Lípě nad Dřevnicí, kde přežila většinu strojů své řady.